Etykieta opon UE obejmuje trzy elementy:
- Opory toczenia (efektywność paliwowa):
Symbol przedstawiający dystrybutor paliwa oznacza opór toczenia opony: im niższy, tym mniejsze zapotrzebowanie energetyczne i zużycie paliwa. Wskaźnik ten informuje konsumenta więc zarówno o efektywności energetycznej opony, jak i o jej wpływie na środowisko w postaci niższej emisji CO2.
Ocena jest wyrażona w klasach od "A" do "E".
- Przyczepność na mokrej nawierzchni
Ten symbol oznacza przyczepność opony na mokrej nawierzchni.
Przyczepność na mokrej nawierzchni jest kluczowym czynnikiem, jeśli chodzi o poziom bezpieczeństwa opony. Znaczenie przyczepności jest ogromne, ponieważ opona o doskonałej przyczepności na mokrej nawierzchni znacząco skraca drogę hamowania.
Im krótsza droga hamowania, tym lepsza klasa opony.
Ocena wyrażona jest w klasach od "A" do "E".Symbol przedstawiający dystrybutor paliwa oznacza opór toczenia opony: im niższy, tym mniejsze zapotrzebowanie energetyczne i zużycie paliwa. Wskaźnik ten informuje konsumenta zarówno o efektywności energetycznej opony, jak i o jej wpływie na środowisko w postaci niższej emisji CO2.
Osiągana przez oponę oszczędność paliwa jest oceniana w ten sam sposób jak jej poziom bezpieczeństwa. Jednak w tym wypadku klasyfikacja zostaje dodatkowo podkreślona za pomocą kolorowych piktogramów, odpowiadających używanym w całej UE piktogramom określającym efektywność energetyczną.
Ocena wyrażona jest w klasach od "A" do "E". Zwiększenie klasy o jedną oznacza oszczędność ok. 0,1 litra paliwa na 100 km. Pomiędzy klasą "E" i "A" ma miejsce obniżenie zużycia paliwa o ok. 7,5%.Klasa | Opór opon samochodów osobowych RRC w kg/t |
Opór opon samochodów dostawczych RRC w kg/t |
Opór opon samochodów ciężarowych RRC w kg/t |
---|---|---|---|
- A -
|
≤ 6,5 | ≤ 5,5 | ≤ 4,0 |
- B -
|
6,6 - 7,7 | 5,6 - 6,7 | 4,1 - 5,0 |
- C -
|
7,8 - 9,0 | 6,8 - 8,0 | 5,1 - 6,0 |
- D -
|
- | - | 6,1 - 7,0 |
- E -
|
9,1 - 10,5 | 8,1 - 9,2 | 6,1 - 7,0 |
Ten symbol oznacza przyczepność opony na mokrej nawierzchni.
Przyczepność na mokrej nawierzchni jest kluczowym czynnikiem, jeśli chodzi o poziom bezpieczeństwa opony. Znaczenie przyczepności jest ogromne, ponieważ opona o doskonałej przyczepności na mokrej nawierzchni znacząco skraca drogę hamowania.
Ocena wyrażona jest w klasach od "A" do "E". Różnica w drodze hamowania, pomiędzy jedną klasą a drugą przy mokrej nawierzchni i prędkości wyjściowej 80 km/h ,wynosi pomiędzy jedną a dwoma długościami pojazdu (3,0 - 6,0 m), w przybliżeniu 4,5 m. Pomiędzy klasą "E" i "A" ma miejsce skrócenie drogi hamowania o ok. 30%.
W sumie różnica w drodze hamowania pomiędzy klasą "A" i "E" wynosi ponad 18 metrów.
Klasa | Współczynnik przyczepnoś ci dla opon osobowych (G) |
Współczynnik przyczepności br />dla opon dostawczych (G) | Współczynnik przyczepności dla opon ciężarowy (G) |
---|---|---|---|
- A -
|
≥ 1,55 | - | - |
- B -
|
1,40 - 1,54 | - | - |
- C -
|
1,25 - 1,39 | - | - |
- D -
|
- | - | - |
- E -
|
1,1 - 1,24 | - | - |
Symbol głośnika oznacza hałas, jaki wytwarza opona podczas toczenia po powierzchni drogi. Głośność jest mierzona w decybelach (dB). Emisja hałasu opon oddziaływuje na ogólne natężenie dźwięku wytwarzanego przez pojazd, a także wpływa na komfort jazdy oraz obciążenie środowiska powstałym hałasem. Im więcej czarnych fal znajduje się na symbolu, tym głośniejsze opony.
Oznaczenie z dwoma czarnymi falami dźwiękowymi odpowiada ważnym od 11/2012 dyrektywom Unii Europejskiej.
3 czarne fale dźwiękowe
Trzy czarne fale dźwiękowe odpowiadają wysokiemu poziomowi hałasu. Klasyfikacja ta odpowiada wartościom granicznym UE (według dyrektywy "2001/43/EG"), zachowujących ważność do 10/2012. Opona oznaczona w ten sposób toczy się głośniej, niż pozwalają na to wymogi UE ważne od listopada 2012.
2 czarne fale dźwiękowe
Dwie czarne fale dźwiękowe odpowiadają średniemu poziomowi hałasu. Klasyfikacja ta odpowiada wartościom granicznym UE (według dyrektywy "661/2009/EG"), wchodzącym w życie od 11/2012.
Nowo utworzona etykieta informuje klienta o trzech ważnych kryteriach, jakimi są: efektywność paliwowa, przyczepność na mokrej nawierzchni i emisja hałasu. Istnieją jednak inne ważne cechy związane z bezpieczeństwem produktów, które należy uwzględnić przy wyborze nowych opon.
Są to, na przykład, akwaplanacja, stabilność, trwałość, właściwości hamowania na nawierzchni suchej i mokrej, a także zachowanie w warunkach zimowych.
Producenci podkreślają, że etykiety opon nie powinny być traktowane jako substytut informacji szczegółowych, wynikających np. z testów w prasie fachowej.
W przypadku opon zimowych, etykiety oferują jedynie ograniczoną liczbę informacji, ponieważ nie uwzględniają zachowania na ośnieżonej nawierzchni.
Testy przeprowadzane w czasopismach motoryzacyjnych pozostaną ważnym źródłem informacji, ponieważ do 3 kryteriów wymienionych na etykiecie UE dodają nawet do 11 dodatkowych kryteriów związanych z bezpieczeństwem testowanych produktów.
Pod adresem www.testopon.com znajdą Państwo dużą i niezależną platformę konsumencką przeznaczoną do oceny opon drogowych. Właśnie tutaj kierowcy przetestowali i ocenili opony na podstawie codziennego użytkowania.Najlepsze oferty
Oferty opon
Dodatkowe oferty
Biuro Obsługi Klienta
Nagroda
Pomoc i Doradztwo
oponytanio.pl
4.88/5 - 50 opinii klientów
Strona internetowa jest zrozumiała oraz intuicyjna, nie jest problematyczna i nie zawiera krzykliwych kolorów, które odciągałyby uwagę. Świetny serwis online.Helmut P. z Frankfurtu
wszystko
Ilość: %entry-quantity%
Cena za sztukę: %entry-formattedTotalPrice%